سونی کیفیت بازی هارا بهبود می‌دهد

سونی قصد دارد با پیاده‌سازی مجدد فناوری خلاقانه‌ AMD، کیفیت بازی‌های PS5 Pro افزایش دهد.

در‌حال‌حاضر، پلی استیشن ۵ پرو تصاویری واضح‌تر و روان‌تر از پلی استیشن ۵ استاندارد ارائه می‌دهد. به لطف قدرت پردازشی بیشتر، تجربه بصری برای کاربرانی که از نزدیک به صفحه‌نمایش نگاه می‌کنند، بهبود یافته است. بااین‌همه، سونی به این میزان کیفیت راضی نیست و قصد دارد با استفاده از فناوری جدید ارتقای تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی، گرافیک این کنسول را دگرگون کند.

طبق گفته‌های مارک سرنی، معمار ارشد پلی استیشن، سونی در حال کار روی پیاده‌سازی مجدد فناوری FSR 4 شرکت AMD است. این فناوری که مخفف FidelityFX Super Resolution 4 محسوب می‌شود، روشی نوین برای ارتقای وضوح تصویر در بازی‌ها به‌شمار می‌رود و وعده ارائه گرافیکی به‌مراتب شفاف‌تر و با جزئیات بیشتر را می‌دهد. انتظار می‌رود این فناوری از سال ۲۰۲۶ به بازی‌های پلی استیشن ۵ پرو راه یابد و به‌عنوان نسل بعدی فناوری PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution) جایگزین آن شود.

سونی کیفیت بازی هارا بهبود می‌دهد

فناوری PSSR که هم‌اکنون در بسیاری از بازی‌های پلی استیشن ۵ پرو به‌ کار گرفته می‌شود، سیستم ارتقای تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌ شمار می‌رود که با استفاده از تراشه‌های AMD، می‌تواند تصاویر با رزولوشن پایین 720p را به کیفیت 4K ارتقا دهد و جلوه‌های ذرات اضافی را نیز به تصویر بیفزاید. عملکرد PSSR در مقایسه با فناوری‌های قدیمی‌تر مانند FSR 3، رضایت‌بخش است؛ بااین‌حال، همکاری عمیق‌تر سونی و AMD به خلق FSR 4 منجر‌شده است. این فناوری به‌ نظر می‌رسد ظرفیت فراتر رفتن از PSSR را دارد.

پروژه Amethyst همکاری چند ساله بین سونی و AMD محسوب می‌شود که از سال ۲۰۲۳ آغاز شده و نقش مهمی در توسعه FSR 4 ایفا کرده است. شبکه عصبی و روش آموزش به‌کار‌رفته در FSR 4، اولین دستاورد این همکاری مشترک است. به گفته‌ معمار ارشد پلی استیشن، FSR 4 رویکرد پیشرفته‌تری ارائه می‌دهد که می‌تواند از وضوح PSSR فراتر رود. باوجوداین، پیاده‌سازی کامل FSR 4 در پلی استیشن ۵ پرو و بازی‌های آن زمان‌بر خواهد بود؛ به همین دلیل، سونی در‌حال‌حاضر توسعه‌دهندگان را به استفاده از PSSR تشویق می‌کند.

نکته مهم دیگر، اشاره سرنی به کاربردهای گسترده‌تر فناوری‌های توسعه‌یافته در پروژه Amethyst است. او تأکید می‌کند که این فناوری‌ها فراتر از کنسول بازی پلی استیشن کاربرد دارند و هدف اصلی پشتیبانی از کار گسترده در یادگیری ماشین در دستگاه‌های مختلف است. این امر می‌تواند به توسعه‌دهندگان کمک کند تا کد خود را به‌راحتی بین دستگاه‌های مختلف منتقل کنند و نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر برای توسعه بازی و نرم‌افزار در پلتفرم‌های گوناگون باشد. بدین‌ترتیب، ارتقای گرافیک پلی استیشن ۵ پرو با FSR 4 فقط بخشی از تحول بزرگ‌تر در دنیای فناوری به‌ شمار می‌رود.

در ادامه به بحث گرانی احتمالی PS5 می‌پردازیم:

کنسول PS5 سونی احتمالاً گران می‌شود
سونی تصمیم مهمی درمورد پلی‌استیشن ۵ گرفته است که می‌تواند هزینه‌ی گیمرهای آمریکایی را افزایش دهد.

به‌نظر می‌رسد سونی خود را برای افزایش قیمت پلی استیشن ۵ در بازار آمریکا آماده می‌کند. لین تائو، مدیر مالی این شرکت اعلام کرد که به‌دلیل تعرفه‌های تجاری جدیدی که از سال مالی آینده اعمال می‌شوند، سونی باید حدود ۱۰۰ میلیارد ین (تقریباً ۶۸۰ میلیون دلار) مالیات بپردازد. او می‌گوید شرکت متبوعش در‌حال بررسی گزینه‌هایی مانند انتقال خطوط تولید به آمریکا یا افزایش قیمت محصولات برای مصرف‌کنندگان است.

اگرچه تائو مستقیماً به نام پلی‌استیشن ۵ اشاره نکرد، اما باتوجه به اینکه سونی قبلاً قیمت کنسول بازی خود را در بازارهایی مانند بریتانیا، اروپا، استرالیا و نیوزیلند افزایش داده است، بعید به‌نظر می‌رسد از این استراتژی در آمریکا صرف‌نظر کند. در واقع، با‌توجه به حجم بالای واردات سخت‌افزار PS5 از چین و تعرفه‌های ۳۰ درصدی آمریکا، انتظار می‌رود هزینه‌ها مستقیماً روی دوش کاربران آمریکایی انداخته شود.

هیروکی توتوکی، مدیرعامل سونی، نیز تأیید کرد که انتقال تولید به آمریکا می‌تواند استراتژی مؤثری باشد و این گزینه را ارزشمند می‌داند.

منبع: زومیت

برای اطلاع از محصولات پلی استیشن روی لینک کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید